Вівторок, 17 Вересня

АЗІЙСЬКИЙ ПРІОРИТЕТ

Індонезія – четверта за кількість населення країна світу, країна тисяч островів, планує до 2030 року досягти у товарообороті з Україною позначки у 5 млрд дол. США

Надзвичайний і Повноважний Посол Республіки Індонезія в Україні Юдді Кріснанді про конструктивну співпрацю та розвиток двосторонніх зв’язків між Україною та Республікою Індонезія, переваги ведення бізнесу в азійському регіоні, експорт пальмової олії, що покриває до 80% потреб українського ринку в ній, інвестиції в проект «Нового Балі» та привабливість розвитку медичного і рекреаційного туризму.

Цьогоріч виповнилося 29 років з моменту встановлення дипломатичних відносин між Україною та Індонезією. Як би Ви схарактеризували поточний рівень двосторонніх звязків наших країн?

11 червня 2021 року Міністр закордонних справ Індонезії Ретно Марсуді провів телефонну розмову з Міністром закордонних справ України Дмитром Кулебою. Бесіда між міністрами була присвячена святкуванню 29-ї річниці встановлення дипломатичних відносин між Україною та Індонезією. Міністри закордонних справ двох країн підкреслили готовність активізувати взаємовигідну співпрацю, а також розширити її не лише в політичній і економічній сферах, а й у галузі освіти та культури.

З огляду на це я з упевненістю можу сказати, що двосторонні звязки між Індонезією та Україною розвиваються в дусі взаємної поваги та в правильному напрямі. Попри велику відстань між двома країнами, двостороння співпраця завжди була конструктивною та плідною.

Ми відзначили, що були підписані десятки угод у сферах економіки й торгівлі, освіти, культури, туризму тощо. Протягом останніх чотирьох років ми спостерігали інтенсивні візити високопосадовців, особливо з Індонезії, в Україну з метою пошуку та поглиблення потенційної співпраці, а також співпраці та проєктів на благо двох країн. Двостороння торгівля досягла позначки понад 1 мільярд доларів США минулого року, і ми віримо, що найближчими роками ця цифра зросте.

Ми також можемо констатувати, що Індонезія стає все більш і більш відомою жителям України, особливо як туристичний напрямок. З моменту впровадження Індонезією безвізового режиму 2016 року кількість українських туристів щорічно зростає. Хоча на цей момент Балі затьмарює інші місця в Індонезії, ми все ж працюємо над тим, щоб познайомити жителів України з іншими численними «індонезійськими раями».

На міжнародній арені Індонезія та Україна часто поділяють одні й ті самі цінності та погляди на глобальний дискурс і взаємно підтримують інтереси один одного.

Індонезія є однією з тих держав, з якими Україна має позитивний торговельний баланс. Ви купуєте практично в чотири рази більше, ніж продаєте нам, а 2020 року обсяг торгівлі між нашими країнами досяг 1,19 млрд дол. США. Згідно з прогнозами Standard Chartered PLC, Індонезія увійде до п’ятірки країн за обсягом ВВП до 2030 року. Які перспективи суттєвого збільшення обсягу двосторонньої торгівлі до 2030 року?

У двосторонній торгівлі між нашими країнами Індонезія є нетто-імпортером з дефіцитом торгівлі в 739 мільйонів доларів. У структурі експорту головним експортним товаром для України є пшениця, а для Індонезії — пальмова олія.

Уряд Індонезії вважає, що українському бізнесу слід ширше виходити на наш внутрішній ринок і заохочувати українських підприємців до ведення прямої торгівлі з Індонезією.

Очікується, що до 2030 року обсяг торгівлі обох країн досягне 5 млрд дол. США. Цього можна добитися завдяки Угоді про зону вільної торгівлі, яка стимулюватиме ділові кола активніше займатися прямим бізнесом між нашими країнами.

5 млрд дол. США – таких показників має досягти обсяг двосторонньої торгівлі України та Індонезії до 2030 року завдяки Угоді про зону вільної торгівл

Нині в основі нашої двосторонньої торгівлі переважають товари сировинної групи. Які перспективи зростання частки торгівлі товарами з більшою доданою вартістю? Наскільки, наприклад, Індонезія зацікавлена в купівлі української військової техніки або в співпраці у сфері IT?

У двосторонній торгівлі Індонезії з Україною як і раніше переважає експорт товарів сільського господарства. Однак індонезійські товари, що добре відомі в усьому світі, насправді дуже різноманітні — це залізо і сталь, електронне обладнання, запасні частини для транспортних засобів, гумові вироби та їх похідні, механічне обладнання, взуття, папір і текстиль. Тому Україні необхідно розглядати ці індонезійські продукти як альтернативу своїм внутрішнім потребам.

Як і Україна, Індонезія також володіє хорошими знаннями та досвідом у сфері IT. Розвиток онлайн-технологій в Індонезії також використовується в повсякденній діяльності людей, включно з електронною торгівлею, електронним бізнесом, електронним урядом, електронною банківською справою, електронними транзакціями та різними іншими концепціями, пов’язаними з економікою і торгівлею. Ми відзначаємо, що в цьому секторі між діловими колами двох країн було налагоджено кілька спільних проєктів, й Індонезія розглядає цей сектор як такий, що має великий потенціал.

Співпраця в галузі оборони не є частиною торговельно-економічного співробітництва, хоча між двома країнами укладаються окремі угоди купівлі-продажу. Україна для Індонезії — один з потенційних партнерів у галузі оборонної та технічної співпраці. Індонезія завжди підкреслює важливість передачі технологій і знань при кожному контракті на придбання військової техніки в країн-партнерів через Державні підприємства та приватні компанії в цій галузі, яка на цей час налічують близько 116 компаній.

Індонезія є найбільшим експортером пальмової олії у світі, зокрема забезпечує до 80% потреб українського ринку в ній. При цьому останнім часом в нашій країні значно поширюється інформація про шкоду пальмової олії для здоровя. Як ви це прокоментуєте?

На мій погляд, іноді міжнародна спільнота оперує неточною інформацію про пальмову олію, про її користь чи шкоду. Як і всі олії, пальмова олія складається з жирних кислот. Половина з них — насичені жирні кислоти, а інша половина — ненасичені жирні кислоти. Згідно із сучасними стандартами доказової бази, науковими дослідженнями ніколи не підтверджувався будь-який негативний вплив споживання пальмової олії на здоров’я людини, включно з підвищеним ризиком серцево-судинних захворювань.

Напроти, різні дослідження пальмової олії (серед яких дослідження Cazzola (2017), Mukherjee і Mitra (2009), Gunstone (1986)) також показали, що пальмова олія містить фітостероли — сполуку, яка може допомогти нормалізувати рівень холестерину; поліпшити роботу мозку, зменшити ризик утворення тромбів і знизити кров’яний тиск. Пальмова олія також містить вітаміни А та Е, особливо токоферол і токотріеноли (антиоксиданти), що зміцнюють імунну систему. Крім того, пальмова олія містить більше вітаміну Е в порівнянні з іншими рослинними оліями.

Також слід зауважити, що пальмова олія має й інші поживні властивості: у чистому вигляді вона природно багата бета-каротином. Вона є натуральним харчовим продуктом, що може похвалитися найвищим вмістом бета-каротину: приблизно в 15 разів більшим, ніж у моркви. Для Індонезії, як виробника, ці дебати вважаються завершеними, й український народ повинен мати право на отримання правильної інформації про вплив пальмової олії на здоров’я.

Чутки, які нині викликають велике занепокоєння, полягають у тому, що Європейський Союз офіційно ухвалив Проєкт Енергетичної пропозиції, що виключає використання пальмової олії при застосуванні біодизельного палива. Цей проєкт пов’язаний з передбачуваною вирубкою лісів через потребу в землях для олійних пальм. Індонезія розглядає заборону на використання пальмової олії як біодизельного палива в контексті чорної кампанії та дискримінаційного акту, що дискредитує пальмову олію. Крім того, для Індонезії цілком очевидно, що цей акт тісно пов’язаний з бізнесом і промисловістю рослинних олій, вироблених країнами ЄС, таких як соняшникова, ріпакова та соєва.

2019 року населення ЄС споживало 2,7 млн тонн пальмової олії щорічно, або в середньому — 5,4 кг на людину. А в провідних країнах ЄС цей показник значно вищий. Наприклад, у Німеччині, Данії, Швеції це приблизно 14 кг/рік. При цьому середньорічне споживання пальмової олії на душу населення в Україні становить всього 3,1 кг/рік.

Наскільки відсутність прямих рейсів з України в Індонезію відбивається на потенціалі розвитку двосторонніх зв’язків? Які перспективи в питанні налагодження прямого авіасполучення?

Сьогодні немає прямого авіасполучення між Індонезією та Україною. Я думаю, що всі сторони справді хочуть цього прямого маршруту, адже він збільшить кількість туристичних потоків між двома країнами та призведе до зростання двосторонньої торгівлі.

З іншого боку, потік туристів і авіаційних вантажів повинен покривати витрати на переліт не тільки в певні періоди курортного сезону.

Які спільні заходи плануються для підвищення обізнаності українського бізнесу щодо можливостей індонезійського ринку?

Індонезія зробила кілька активних зусиль, щоб об’єднати представників індонезійських ділових кіл зі своїми партнерами в Україні для скорочення торгового дефіциту. Посольство Республіки Індонезія також організувало кілька ділових зустрічей між індонезійськими та українськими компаніями з використанням віртуальних платформ.

Крім того, кілька бізнес-місій, проведених індонезійськими бізнесменами, також відвідали Київ та інші міста України; остання була в Києві з 26 березня по 9 квітня протягом фактично двох тижнів.

З іншого боку, ми сподіваємося, що Україна відкриє ширші можливості в інших областях/секторах, крім заохочення співпраці в продажу військової техніки. Партнерство в області товарів з доданою вартістю має бути вигідним для обох сторін.

Для інформації, Індонезія та Україна зараз обговорюють кілька угод про впровадження свого відповідного ринкового потенціалу, включно з Угодою по тропічних фруктах і пшениці, а також створення Спільної робочої групи для розроблення Угоди про преференційну торгівлю.

За нашими даними, щорічно Україну відвідує близько тисячі індонезійських туристів. Що стримує розвиток вїзного туризму для громадян Індонезії?

Відповідь на це запитання тісно пов’язана з вашим попереднім запитанням про прямі рейси.

З 2016 року Індонезія відкрила безвізовий режим для громадян України, що прямують до Індонезії, і збільшила приток українських туристів до Індонезії до понад 35 тисяч. У майбутньому Індонезія сподівається, що уряд України зможе забезпечити аналогічний режим індонезійським туристам, які відвідають Україну.

Крім того, глобальна пандемія та боротьба з COVID-19 з 2020 року також є важливими чинниками, що вплинули на розвиток індустрії туризму.

Україна має серйозний потенціал у сфері медичного туризму (зокрема програми репродуктивної медицини, пластичної хірургії, стоматології, кардіохірургії та ін.). Наскільки ця сфера може бути запитана серед громадян Індонезії?

Це правда, що індонезійський народ активно користується послугами медичних установ в інших країнах. Одна з програм, яка починає подобатися індонезійцям, — це медичні програми в області стовбурових клітин в Україні.

Ми вважаємо, що Україна володіє непоганими ресурсами в галузі охорони здоров’я. Що стосується інших об’єктів, пропонованих українською стороною у сфері оздоровчого туризму, ми вважаємо, що їх все ще можна поліпшити завдяки відкритості відповідної інформації та активного промо, а також застосування стандартних медичних процедур, управління і технологій відповідно до міжнародних стандартів і правил.

Населення Індонезії складається з більш ніж сотні народів, і при цьому в країні зберігається громадянський мир. В Україні ж національне розмаїття набагато менше, проте ми вже сім років перебуваємо в стадії розвогненого військового конфлікту. Який індонезійський досвід може бути корисний Україні для зниження напруги в питанні регіональних конфліктів?

Індонезія — одна з найбільших національно різноманітних країн у світі. З населенням у понад 270 млн осіб, що проживають на 17 тисячах островів більш ніж 300 етнічними групами, Індонезія, по суті, схильна до горизонтальних конфліктів. Попри гасло «єдність у різноманітності», як і чимало інших країн, Індонезія багато років тому пережила регіональні конфлікти в Ачехе, Посо й Амбоні. Проте під час розв’язання конфліктів Індонезія завжди дотримувалася принципу заохочення дипломатії та мирних шляхів. Ми вважаємо, що лише шляхом переговорів, у яких усі протиборчі сторони будуть рівні, можна досягнути безпрограшного рішення. Індонезія також вірить в ефективність міжнародного механізму та верховенство закону для врегулювання конфлікту.

Індонезія, четверта за чисельністю населення країна у світі з щорічним зростанням економіки, що перевищує 5%, — перспективний напрямок для українських інвестицій. Які сфери економіки можуть бути найпривабливішими для українських інвесторів?

2019 року в Індонезію з боку України надійшла 31 пряма іноземна інвестиція на загальну суму 566,3 тис. дол. США. Я вважаю, що ця цифра буде значно більшою вже цього року.

Слід також звернути увагу на те, чому так важливо інвестувати в Індонезію. Насамперед це пов’язано з тим, що Індонезія володіє багатими природними ресурсами, молодою та кваліфікованою робочою силою, має великий і щораз дужчий внутрішній ринок, державну підтримку для поліпшення інвестиційного клімату; та з роллю Індонезії на міжнародній арені, політичною стабільністю, підтримуваною демократичним урядом. Окрім того, економіка Індонезії неухильно зростає!

Можливості для інвестицій в Індонезії, особливо прямих іноземних інвестицій, дуже широкі. Ми відкриті в багатьох секторах діяльності, включно з інфраструктурою, сільським господарством, обробною промисловістю, туризмом, енергетикою, цифровою індустрією тощо.

Які переваги Індонезії в порівнянні з іншими країнами для відкриття та ведення бізнесу?

Насправді є безліч переваг, які можна звести до таких:

1. Індонезія — це величезний ринок. Найліпший спосіб скористатися перевагами — вести бізнес безпосередньо на ринку.

2. Індонезія багата природними ресурсами та працьовитими кадрами.

3. Індонезія щойно ухвалила закон про створення робочих місць, широко відомий як «зведений закон» від 2 листопада 2020 року. Він спрямований на залучення інвестицій, створення нових робочих місць і стимулювання економіки, зокрема шляхом спрощення процесу ліцензування та узгодження різних законів і нормативних актів, а також швидшого ухвалення політичних рішень, щоб уряд міг реагувати на глобальні чи інші зміни або виклики. Він спрямований на підвищення зручності ведення бізнесу в Індонезії.

4. Розвинена інфраструктура в Індонезії.

Нині в столиці Індонезії Джакарті, з площею меншою, ніж Київ, проживає 12 млн осіб. Уряд Індонезії має намір перенести столицю з перенаселеного острова Ява на Калімантан до 2024 року. Як пандемія коронавірусу вплинула на терміни перенесення та бюджет проєкту?

Міністр з планування національного розвитку Індонезії, пан Сухарсо Моноарфа, у квітні цього року заявив, що 99% бюджету на переселення столиці надходить від приватних інвесторів. У зв’язку з цим Уряд Республіки Індонезія як і раніше налаштований оптимістично та планує, що попри пандемію об’єкти в новій столиці будуть готові вже 2024 року.

Нещодавно київські митники виявили в посилці з дитячими м’якими іграшками, яка надійшла з Індонезії, наркотичні речовини. Наскільки великою проблемою є наркотрафік з Індонезії в Європу, або ж це скоріше одиничний зафіксований випадок?

Уряд Індонезії має один з найжорсткіших законів про боротьбу з наркотиками у світі. Покарання для наркоторговців варіюється від тюремного увязнення на термін не менш як чотири роки до максимального смертного вироку. З таким суворим покаранням ми можемо запевнити вас, що Індонезія — не місце для наркоторговців. Таким чином, випадок з посилкою, виявлений працівниками Київської митниці, є одиничним інцидентом, який усе ще потребує розслідування.

Як Ви вже згадували, понад 90% українських туристів знають про Індонезію тільки по острову Балі, але вона набагато багатогранніша. Наскільки ваш проєкт «10 памяток Нового Балі» в різних регіонах Індонезії може спонукати до зростання турпотоку?

За нашими даними, кількість туристів до Індонезії докарантинного 2019 року становила приблизно 16,1 млн, серед яких понад 35 тисяч було туристів з України.

Красиві ліси, чарівна флора, характерні для Індонезії вулкани й пишні зелені пейзажі — усе це приваблює туристів, вигідно виділяючи Індонезію з-поміж інших напрямків.

Більшість українських туристів вибирають пляжі та морський туризм. Але, звичайно, Індонезія — це не тільки чарівний острів Балі. В Індонезії багато островів, які також виділяються багатим історичним і туристичним потенціалом, горами, лісами, флорою та фауною.

З цієї причини уряд активно розробляє інші потенційні для туризму райони, позначені як «10 Нових Балі»: Ломбок Мандалика, Храм Боробудур, Центральна Ява, Озеро Тоба, Північна Суматра, Танджунг Лесунг, Західна Ява, Тисяча островів, Джакарта, Пляж Танджунг Келаянг, Бангка Белитунг, Гора Бромо, Східна Ява, Лабуан Баджо, Східна Нуса Тенггара, Вакатоби, Південний Сулавесі, Острів Моротай, Північний Малуку.

Індонезія посідає друге місце за рівнем зростання економіки серед країн G20 після Китаю. Як торгова війна між Китаєм і США позначається на економіці Індонезії з урахуванням того, що Китай залишається одним з головних партнерів Індонезії?

Торгова війна між Сполученими Штатами та Китаєм, що почалася за адміністрації Трампа, спричиняє велике занепокоєння, оскільки дві країни застосовують додаткові тарифи до деяких товарних груп. Сперечання між двома країнами вплинули на світову економіку, зокрема й на Індонезію.

Експорт Індонезії в США становить усього 10-11% від загального обсягу експорту. Це значення менше, ніж експорт у Китай (15,5%) або Європу (11,4%). З цієї причини уряд Індонезії прагне диверсифікувати економіку, наприклад, шляхом збільшення торгівлі сталлю й алюмінієм. В умовах торгових війн такі товари як сталь, алюміній і їх похідні мають великий вплив на вітчизняну промисловість. Торгова війна, безумовно, впливає на підвищення цін на товари в Сполучених Штатах і Китаї, тим самим відкриваючи експортні можливості для третіх країн, таких як Індонезія, для заповнення їхніх ринків.

Проте вплив американо-китайської торгової війни на Індонезію незначний, оскільки товари, на які поширюються тарифи, не є основними експортними товарами для Індонезії.

Однією з ефективних стратегій боротьби з торговельною війною і глобальним економічним спадом є стимулювання внутрішнього попиту та вдале керування ним.

Яким є імідж сучасної України в Індонезії?

Індонезійський народ загалом має вельми позитивне уявлення про Україну. Особисто я хотів би зазначити, що Україна — держава з багатою історичною та культурною спадщиною, смачною кухнею і гостинними людьми!

Текст: Юрій Рябчун.

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *