Вівторок, 17 Вересня

УКРАЇНСЬКІ КОМПАНІЇ МОЖУТЬ ЖОРСТКІШЕ КОНКУРУВАТИ З ІНОЗЕМНИМИ У СФЕРІ БУДІВНИЦТВА ІНФРАСТРУКТУРНИХ ОБ’ЄКТІВ ЗА УМОВ СУТТЄВИХ ЗМІН У ФУНКЦІЮВАННІ ВІТЧИЗНЯНОГО ДОРОЖНЬОГО БІЗНЕСУ

Про причини, що стримують розвиток дорожньо-будівельної галузі, розподіл ринку дорожнього будівництва, різницю в якості українських і європейських доріг та оцінку програми президента України «Велике будівництво» розповідає Наталія Вітер – засновниця та власник будівельної компанії «ВЕРЛАС ПЛЮС», що виконує повний комплекс будівельних і монтажних робіт, матеріального й технічного забезпечення будівництва, реалізує оптимальні проєктні та будівельні рішення, влаштовує автошляхи. 

Наталія Вітер - засновниця та власник будівельної компанії «ВЕРЛАС ПЛЮС»
Наталія Вітер – засновниця та власник будівельної компанії «ВЕРЛАС ПЛЮС»

В Україні є низка досвідчених гравців на ринку дорожнього будівництва, серед яких «Автомагістраль-Південь», РДС, «Альтком», ПБС, «ВЕРЛАС ПЛЮС» та ін. На Вашу думку, чи можна наразі успішно конкурувати з іноземними компаніями, які будують дороги в Україні?

Звичайно, можна. У нас є для цього можливості, потужності, матеріально-технічна база, необхідна техніка та кваліфіковані спеціалісти.

Якість доріг, які будують наші компанії, відрізняється від європейських?

Якість доріг відрізняється. Загалом наша країна в процесі розвитку до європейських стандартів. На цей час нормативна база, відповідно до якої будуються дороги України, відрізняється від європейських стандартів, тому і якість відповідно різна. Також якість влаштування дорожнього покриття набагато вища за європейськими стандартами. Велике значення мають погодні умови. Низькі температури в зимовий період у наших умовах негативно впливають на дорожнє покриття.

Минуло два роки з моменту набрання чинності нової редакції Закону «Про публічні закупівлі», який передбачає зниження ризиків замовників шляхом підвищення вимог до досвіду та наявності необхідної техніки, що раніше спричинило хвилю обурення з боку невеликих учасників ринку дорожнього будівництва. Яка ситуація на сьогодні?

На мій погляд, невеликі компанії займають свою нішу на ринку будівництва, а великі — свою. На сьогодні перерозподіл залишився тим самим.

Учасники ринку наголошують, що «Укравтодор» висуває надто жорсткі вимоги до невеликих компаній. Яким є Ваш досвід? Як Ви оцінюєте програму Президента України В. Зеленського «Велике будівництво», основним завданням якого до повномасштабного вторгнення було будівництво та реконструкція майже 7000 км доріг?

«Укравтодор» передусім працює на ринку з великими компаніями, які на нашому ринку спроможні відповідати жорстким вимогам. Середній і малий бізнес насамперед закривають приватні замовлення. Звичайно, жорсткі вимоги не дають змоги невеликим компаніям виходити на державні дороги.

Загалом програма президента «Велике будівництво» є дуже позитивною, оскільки за короткий строк відбулася реконструкція значної кількості доріг. Перевагою є зменшення часу на виконання робіт, зокрема період від проєктування до будівництва, завдяки участі в програмі «Проєктуй-будуй». Відповідно до неї, компанія бере на себе відповідальність за розроблення та будівництво певної ділянки автомобільної дороги. Перевагою також є об’єднання проєктних і будівельних компаній для виконання робіт у тандемі.

Чи відчувається дефіцит бітуму на ринку через ускладнення міждержавних відносин з Білорусією?

Наприкінці довоєнного року відчувся значний дефіцит і підвищення вартості матеріалів на 20–35 відсотків. Оскільки Білорусь є найближчою країною, звідки велося постачання матеріалу, завезення матеріалів з інших країн суттєво б підвищило вартість матеріалів. Особливо за останній довоєнний рік збільшилася кількість реконструкцій та будівництва, виросли вимоги до якості.

Як пандемія вплинула на діяльність компанії?

Пандемія не позначилася на діяльності компанії, позаяк під час пандемії будівельним компаніям було дозволено не зупиняти діяльність. Поки що не відчувається різкого дефіциту кадрів, але велика плинність кадрів завжди простежувалася в такій категорії персоналу, як дорожній працівник. Останнім часом спостерігається значне зниження кваліфікації молодих спеціалістів, які закінчують університет. Це пов’язано зі зниженням якості освіти та небажанням розвивати себе як спеціаліста в проєктній і будівельній діяльності, що своєю чергою спричинено незацікавленістю молодих у розвитку навичок у своїй галузі.

Україна — чи не єдина держава, яка не квотує іноземний персонал зокрема в дорожньому будівництві (тоді як в інших країнах іноземна компанія зобов’язана залучати до 70% місцевого персоналу). Наскільки цей факт стримує розвиток вітчизняної дорожньо-будівельної галузі?

Так, це, звичайно, стримує розвиток дорожньо-будівельної галузі, оскільки не дає можливості залучати та розвивати українських спеціалістів, а також стимулювати їх гідною заробітною платою. Це призводить до відтоку кваліфікованих кадрів на роботу в іноземні компанії за кордон.

Якими є ваші основні об’єкти на сьогодні?

Щодо державних замовлень, то на цей час ми працюємо в проєктах у Чернігівській, Житомирській, Вінницькій і Чернівецькій областях.

Низка експертів на сьогодні підтримують ідею будівництва бетонних доріг. Як Ви оцінюєте таку ініціативу?

Відповідно до наших кліматичних умов строк експлуатації бетонних доріг значно зростає. Також при будівництві бетонних доріг відпадає необхідність імпорту іноземних матеріалів, що зменшує собівартість будівництва. При експлуатації в літній період тримкість цементобетонного покриття значно вища й виключає утворення колійності на дорозі.

Який міф про вітчизняний будівельний бізнес Ви можете розвінчати?

Все, що можна сказати про вітчизняний будівельний бізнес, — він як працював, так і працює за тими самими законами, що й раніше. Попри велике бажання щось змінити та багато спроб зламати систему, а також сучасні нововведення, які поліпшують якість доріг, але не змінюють у цілому систему функціювання дорожнього бізнесу.

Текст: Анна Кравченко.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *