Вівторок, 11 Червня

ЕФЕКТИВНА ПСИХОЛОГІЯ УКРАЇНСЬКОГО БІЗНЕСУ У ВАЖКІ ЧАСИ ВІЙНИ

Вижити за будь-яку ціну — такою була мета вітчизняного бізнесу в перші місяці війни. Вистояти, адаптуватися, релокуватися, шукати нові можливості, ринки, розвиватися та масштабуватися — ось які цілі має більшість українських компаній нині. Виявляється, приховані ресурси для успіху слід шукати не лише в економічній площині, а й у дуже важливому психологічному складнику.

Оксана Діптан - психологиня, бізнес-коучЧітке розуміння психології та щоденне фокусування допоможе бізнесам впоратися з викликами та бути готовими до будь-якої кризової ситуації.

Ось деякі аспекти, які варто враховувати.

1. Адаптивність і гнучкість.

Час війни характеризується швидкими, інколи миттєвими змінами та, навпаки, цілковитою невизначеністю «коли». Бізнеси повинні бути готові адаптуватися до нових умов, частіше переглядати раніше затверджені плани розвитку, коригувати й постійно аналізувати поточної маркетингової стратегії та бізнес-процеси. Керівники мають вміти швидко, інколи миттєво переспрямувати матеріальні, технічні та людські ресурси. Немає часу на вичікування, рефлексії, пошуки балансу, напіврішення. Не можна поставити життя компанії на паузу. Є тільки тут і зараз, і від таких рішучих дій і впевнених кроків залежить доля компанії.

2. Планування і резервування ресурсів.

Оцінювання можливостей і ризиків. Розроблення довгострокових стратегій і забезпечення фінансової стійкості відіграють ключову роль у виживанні й розвитку бізнесу. Попри виклики, в часи війни можуть зявлятися нові ринкові можливості, нові бізнесові ніші. Треба вміти розгледіти їх, відшукати наосліп, відчути особливим бізнес-чуттям.

Для цього потрібно щодня моніторити інформацію, розмірковуючи про опосередковані впливи тієї чи іншої події, навіть на міжнародній арені, саме на ваш бізнес, вашу галузь.

Водночас бізнеси повинні тверезо оцінити свої переваги, зважити всі ризики, щоб розумно й на сто відсотків використовувати свої ресурси.

3. Соціальна відповідальність і благодійність.

Бізнес — це історія не лише про гроші, високі прибутки та примноження капіталу. У часи війни дуже важливі соціальна активність і позиція компанії. Вкладення в суспільство, підтримка місцевих спільнот, регіональних ініціатив і благодійних проєктів може докорінно й на краще зміцнити імідж бізнесу та створити його позитивне сприйняття в складний час. Це сприятиме впізнаваності бізнесу, а отже й поліпшенню лояльності до нього, розширенню цільової аудиторії та значному збільшенню кількості споживачів продуктів чи послуг компанії. Все частіше на міжнародних бізнесових форумах і серед аналітиків лунає думка, що в кризу виживуть лише соціально відповідальні компанії.

4. Піклування про працівників як важливий ресурс компанії.

Бізнес, що дбає про безпеку й комфорт праці, а також добробут своїх співробітників, і вкладає в це кошти й моральні зусилля, буде більш успішним і конкурентним на ринку. Адже все, що допомагає підтримувати працездатність колективу на високому рівні, позначається на кінцевому результаті.

5. Ефективна комунікація та створення позитивного емоційного середовища в колективі.

Відкрита комунікація від керівництва до працівників і навпаки відіграє важливу роль у підтримці єдності та мотивації колективу. Під час війни важливо підтримувати стійкий дух і мораль серед працівників. Це можна зробити через мотивацію та визнання досягнень. А тімбілдинг і просто тепле спілкування допоможе розвинути емоційний інтелект, а отже й емпатію, яка сприятиме згуртованості, взаємодопомозі.

6. Подолання стресу й керування емоціями.

Вже 20 місяців наш бізнес героїчно працює під вибухи, звуки сирен і в блекаути. Очевидно, що і керівникам, і працівникам компаній доводиться часто стикатися з високим рівнем стресу. Тому їм вкрай важливо навчитися і мати у своєму арсеналі навички керування негативними емоціями. Це дозволить ухвалювати обдумані рішення, дасть змогу спокійним холодним розумом побачити можливості там, де їх, здавалося б, немає.

Не витрачаючи енергію на стрес, керівник чи працівник спрямує її на розвиток професійних якостей, розкриття талантів, розроблення інновацій. Стрес — це деструктивність, а робота «в ресурсі», «в балансі» — це ефективність, успішність і розвиток бізнесу.

Текст: Оксана Діптан