Субота, 18 Січня

СТРАТЕГІЧНІ ПРІОРИТЕТИ: стандарти «захисту інвестицій» допомагають прокурорам запобігати необґрунтованому процесуальному впливу, зменшуючи «тиск на бізнес»

Очільник Департаменту кримінальної політики та захисту інвестицій Офісу Генерального прокурора України Олексій Бонюк  про сучасний інвестиційний клімат в Україні та кроки, які робить Офіс для покращення захисту іноземних інвестицій в умовах війни та відновлення країни.

Очільник Департаменту кримінальної політики та захисту інвестицій Офісу Генерального прокурора України Олексій Бонюк — про сучасний інвестиційний клімат в Україні та кроки, які робить Офіс для покращення захисту іноземних інвестицій в умовах війни та відновлення країни.
Олексій Бонюк – очільник Департаменту кримінальної політики та захисту інвестицій Офісу Генерального прокурора України

Як ви оцінюєте сучасний інвестиційний клімат в Україні?

Наявністю як втрат, зумовлених повномасштабним вторгненням, так і новими можливостями в умовах відновлення. Реконструкція зруйнованої інфраструктури, розвиток ВПК та енергетичної незалежності можуть бути потенційно привабливими для інвесторів. Також спостерігається залучення міжнародних фінансових організацій для підтримки бізнесу, які пропонують гранти, компенсації та страхування військових ризиків. Не спадає також активність провідних бізнес-асоціацій із залучення інвесторів (випадки з придбанням телекомунікаційних операторів вражають).

Що стосується сфери діяльності Департаменту Офісу Генпрокурора, який я очолюю, то в стратегіях сталого економічного розвитку, зокрема «Національній економічній стратегії до 2030 року», згадувалася необхідність істотних змін у діяльності правоохоронних органів для зменшення корупції та посилення захисту прав інвесторів.

Це був один із факторів, який вплинув на створення Департаменту. Нині Україна продовжує розвивати правоохоронну систему, акцентуючи на прозорості й підзвітності.

Які кроки робить Офіс Генерального прокурора для того, щоб стати більш відкритим до діалогу з бізнесом?

Офіс проводить регулярні зустрічі з Радою бізнес-омбудсмена та провідними бізнес-асоціаціями із широкого спектра питань, які їх цікавлять і які належать сфері кримінальної юстиції. За запитом ми оперативно опрацьовуємо їхні звернення, зустрічаємося з компаніями-членами та робимо необхідні кроки для недопущення необґрунтованих, надмірних чи свавільних заходів процесуального впливу. До зустрічей із бізнес-омбудсменом, які проводяться на підставі підписаного меморандуму, залучаються правоохоронці та прокурори в конкретних кримінальних провадженнях для обговорення діяльності.

 

Які найпоширеніші форми тиску на бізнес фіксуються сьогодні? Яким чином вони впливають на інвестиційний клімат?

Вплив красномовно відображено в згаданій Національній економічній стратегії. Щодо форм, то вони є доволі різноманітними й можуть бути зумовлені особливостями національного законодавства. Наприклад, за КПК реєструються всі заяви та повідомлення про злочин. Так от, сам факт такої реєстрації вже багатьма сприймається негативно, оскільки може здаватися фактом кримінального переслідування, хоча таким і не є. Решта форм, як правило, можуть полягати в застосуванні певних процесуальних дій, заходів впливу, які не були необхідними (обшуки, вилучення документів, майна, арешти тощо).

Як співпрацює ваш Департамент із міжнародними організаціями та інвесторами задля покращення інвестиційного клімату?

Ми спільно з Радою бізнес-омбудсмена та бізнес-асоціаціями розробили Стандарти «Захисту інвестицій», які стали обов’язковими для застосування у 2024 році. Це практичні орієнтири для прокурорів у їхній повсякденній роботі, які сприяють тому, щоб заходи процесуального впливу не застосовувалися необґрунтовано, надмірно, а відповідно, щоб зменшувалося явище, яке отримало назву «тиск на бізнес».

Також Офісом, спільно з Радою з питань підприємництва в умовах воєнного стану при Президентові, розроблено дашбоард, який відображає статичні та динамічні показники діяльності правоохоронних органів, а також судового розгляду кримінальних проваджень, що стосуються бізнесу. Цей дашбоард можна знайти у відкритому доступі на сайті gp.gov.ua. Він уже розпочав руйнувати міфи про «сотні тисяч, мільйони справ проти бізнесу», про «лавиноподібне збільшення тиску» тощо.

Звичайно, треба ще багато попрацювати над змінами в законодавства, які, зокрема, є частиною євроінтеграційних зобов’язань.

Чи є в Україні ефективні механізми захисту іноземних інвестицій?

Власне робота Департаменту кримінальної політики та захисту інвестицій, який я очолюю, його ефективна взаємодія з ключовими стейкголдерами, і є одним із таких механізмів.

Для компаній дуже часто звичайний діалог із нами, прокурорами, які відповідають за справу, є важливим фактором, оскільки забезпечує прозорість, зрозумілість діяльності та як наслідок підвищує довіру. В окремих випадках ми можемо за рішенням керівництва Офісу витребувати справи для вивчення і навіть, якщо того вимагають обставини, вступати в них як прокурори.

Нині сфера кримінальної юстиції якісно вирізняється наявністю чіткого бачення тих змін, яких мають зазнати органи правопорядку та прокуратури на шляху до ЄС, щоб Україна стала частиною простору «Свободи, Безпеки та Справедливості». Модернізація ж системи органів правопорядку та прокуратури увідповіднить діяльність до стандартів, яких має досягти Україна на шляху до членства в ЄС.

Текст: Ганна Хмара.