Понеділок, 7 Липня

ЦИФРОВИЙ ТИТАН: ДЖЕФФ БЕЗОС — НАЩАДОК ЗЕМЛЕРОБІВ ІЗ ТЕХАСУ, ЯКИЙ ПІДНЯВ ОНЛАЙН-ТОРГІВЛЮ НА НЕЧУВАНУ ВИСОТУ

Джефф Безос — нащадок землеробів із Техасу, який підняв онлайн-торгівлю на нечувану висоту. Нині прагне завоювати космос, де вже сам встиг побувати.

Звичайний гараж сміливо можна назвати одним із символів інноваційних проривів США. Саме в такому тісному приміщені народився справжній гігант — компанія Amazon. Вартість бренду у 2024 році — 576,6 мільярда доларів США, що є четвертим показником у світі.

Джефф Безос — нащадок землеробів із Техасу, який підняв онлайн-торгівлю на нечувану висоту

Джефф Безос — нащадок землеробів із Техасу, який підняв онлайн-торгівлю на нечувану висоту

Компанія Amazon — піонер сучасної системи електронної комерції та хмарних обчислень, що здійснюються через Amazon Web Services (AWS). У цих галузях Amazon є ключовим гравцем на світовому ринку, адже саме ця компанія подарувала людям щасливу можливість робити покупки за допомогою одного кліку й залишати свої відгуки з приводу якості товару та обслуговування.

Засновник і найбільший акціонер компанії — Джефф Безос — у липні 2021 року вирішив, що йому вже не варто заглиблюватися в усі менеджерські процеси. Отже, у свої 57 років добровільно пішов із посади виконавчого директора Amazon.

Фасад The Spheres складається з 2 643 скляних панелей
Фасад The Spheres складається з 2 643 скляних панелей

Він залишається головою ради директорів свого дітища, завдяки якому протягом останніх років незмінно з’являється в топі списку найбагатших людей світу, у 2018–2021 рр. очолював його. У січні 2025 р. Безос зі своїми 238,5 млрд дол. США поступився лише Ілону Маску.

Відмова від посади — це не крок до пенсії. «Я з п’яти років марив про космос», — так Джефф пояснив своє рішення щодо Amazon і зосередився на діяльності Blue Origin. Цю аерокосмічну компанію заснував через чотири роки після запуску Amazon. Першочерговою метою оголосив туристичні космічні подорожі з прицілом на те, щоб «мільйони людей працювали й жили в космосі».

Ще в дитинстві Безос захопився ідеями письменників-фантастів, наприклад Айзека Азімова. В юності залюбки відвідував лекції фізика О’Ніла про необхідність людству шукати домівки в нескінченому космосі, зважаючи на обмеженість земних ресурсів.

«У невагомості ти начебто знову потрапляєш в утробу матері… і розумієш наскільки Земля тендітна», — так Джефф описав свої перші враження від космічної подорожі. Він особисто випробував можливості космічної пасажирської ракети New Shepard своєї компанії, за допомогою якої 20 липня 2021 р. здійснив перший комерційний політ. Серед членів екіпажу був його молодший брат Марк, 18-річний Олівер Дамен і 82-річна Воллі Фанк. Нині Blue Origin серед лідерів із підготовки польотів на Місяць, створення потужних космічних станцій на навколоземній орбіті.

«Ти зможеш розв’язати проблему, якщо проявиш наполегливість і винахідливість», — такий висновок зробив Джефф завдяки спостереженням за своїм дідом по материнській лінії. Він був заможним фермером із Техасу. Там онук гостював не одне літо. Любив допомагати діду, який не поспішав замовляти допомогу на стороні, якщо виникали проблеми в господарстві — брався ремонтувати власними руками майже все.

Вивіреність і вміння грати на перспективу Безоса характеризує його вислів: «Якщо ви готові мислити на 5–7 років уперед, то можете робити те, що інші компанії просто не можуть собі дозволити»
Вивіреність і вміння грати на перспективу Безоса характеризує його вислів: «Якщо ви готові мислити на 5–7 років уперед, то можете робити те, що інші компанії просто не можуть собі дозволити»

Джефф любить згадувати, як разом із дідом відновлював потужний бульдозер. Його придбали за п’ять доларів на секондхендівському ринку. До речі, аерокосмічну компанію Blue Origin Безос створив на своєму ранчо в Техасі.

Вмілі руки, наполегливість та інженерну освіту мав і його прийомний батько — кубинський іммігрант Мігель Безос. Він одружився з мамою хлопця, коли той був малюком. Тож майбутній мільярдер отримав відповідне прізвище. Біологічний батько — Тед Йоргенсен — залишив родину незабаром після народження сина.

Розібрані іграшки, дроти, робочі інструменти — всім цим була наповнена кімната хлопця. Тягу до досліджень і конструювання відчув із раннього дитинства. У школі швидко став помітним учнем. Оцінки були чудовими, особливо за точні науки.

Для подальшого навчання обрав престижний Принстонський університет. Мріяв бути фізиком-теоретиком, отже вивчав фізику та захоплювався інформатикою. На якомусь етапі зрозумів, що йому не варто зациклюватися на фізиці. Цей висновок був доволі самокритичний: згадував, що бачив на факультеті 2–3 студентів, які набагато швидше за нього й інших розв’язують завдання з теоретичної фізики.

А ось справи з програмуванням складались набагато краще. У 1986-му він отримав диплом бакалавра наук у галузі електротехніки й інформатики. Отримавши кілька цікавих пропозицій від престижних роботодавців, вирішив, що найкраще йому буде в Нью-Йорку.

І справді — там все складалось. Уже в 30 років він наймолодший віцепрезидент інвестиційного фонду DE Shaw. Там помітив амбітну дівчину Маккензі, нещодавню випускницю Принстонського університету з дипломом з англійської літератури. Ось тільки Маккензі стверджувала, що це вона перша помітила хлопця за його запальний сміх і гострий розум.

Через пів року було весілля, і, на жаль, через 25 років пара офіційно розлучилася — без навколозіркового галасу, зі взаємною повагою та вигодою. Хоча причиною розлучення була інша жінка в житті чоловіка.

І все ж, повернемось до початку: у вже далекому 1994-му дружина підтримала рішення чоловіка залишити престижну й стабільну роботу на Уолл-Стріт і відкрити власний бізнес. Джефф звернув увагу на швидкі темпи зростання кількості користувачів інтернету й комерційний потенціал цього інструменту.

Родина переїхала до Сієтлу. Там у 1995 р. запустили сайт Amazon.com. Досвідчений програміст вважав, що так назва звучить екзотично, та й ще перша буква А доречна, адже підносить компанію у верхівку списку за алфавітом. Співзвучність із наймогутнішою річкою світу — Амазонкою — також невипадкова. Планувалось, що Amazon має стрімко наповнювати ринок продаж книг. Саме цей товар вибрав Джефф для старту, бо книги дуже зручні для пакування і транспортування, та й попит на них постійний.

Він не сприймає книгу виключно як комерційний товар. На його думку, книга — «…це протиотрута від недоліку уваги… це великий формат», і таке її значення особливо актуалізувалось у нинішній час панування соцмереж, які возвеличили «малий формат» інформування.

Amazon у XXI сторіччі винайшов засіб для читання електронних книг Amazon Kindle і сервіс з аудіокнигами Audible. Це дуже зручно для сучасних прихильників «великого формату» та потенційних читачів: в одному компактному гаджеті чи місці зручно розміщується вся світова класика та інші цікаві речі.

Це чудовий приклад того, як Безос на власному досвіді демонструє дієвість своєї ж поради: «Зосереджуйтеся не на конкурентах, а на тому, що потрібно вашим клієнтам».

У рік народження Amаzon, тобто в 1995-му, Безос був упевнений на 30% щодо успіху свого починання. Стартові потужності розміщувалися в гаражі з буржуйкою. Там разом із дружиною майбутній власник цифрової імперії власноруч упаковував стоси друкованої продукції, особисто носив посилки між поштою і гаражем.

Маккензі дуже допомагала. Стала в пригоді не тільки її філологічна освіта, а й бухгалтерські здібності. У родині з’явилися три сини й одна дочка, яку удочерили в Китаї та прийняли за рідну дитину. Дітей завжди намагались уберегти від надмірної публічності. Про них і зараз не дуже багато відомо.

Джефф розповідав, що виховували їх так, як виховували і його — на основі експериментування: дослідження та запитання віталися. Так, вважає успішний батько, прищеплюється допитливість і впевненість.

Певною мірою такі підходи застосовується в компаніях Безоса. Він стимулює дискусії заради пошуку істини. Причому намагається завжди останнім висловлювати свою думку: для того, щоб своїм авторитетом не загальмувати пошук нової інформації та ідей.

Ретельний збір даних — у цьому засновник Amazon особливо успішний. Він першопроходець у тому, що нині називають clickstream — історія та закономірності відвідування сайтів і переміщення клієнтів в інтернеті. Алгоритми навчилися навіть передбачати бажання клієнтів задовго до того, як вони з’являються в їхній свідомості. Нещодавно, завдяки змінам у законодавстві ЄС, громадяни отримали доступ до даних, які зібрав Amazon. З’ясувалось, що кожна їхня особиста історія вміщує не одну тисячу файлів. Наприклад, відвідування певних сайтів пізно вночі — не секрет для батальйону аналітиків, яких найняли для збору даних. Не дивно, що компанія постійно змушена відповідати на звинувачення в неповазі до приватності. Виправдування Джеффа Безоса таке: «одержимість потребами клієнтів». Від такої одержимості не застраховані й численні виробники товарів, які вибрали Amazon як платформу для збуту. Розмов про необхідність застосовування антимонопольного законодавства проти цифрового гіганта також вистачає.

Повернімось до традицій Безоса щодо пошуку рішень. Один із принципів там образно називають рішенням «двох дверей»: можна спробувати зайти в одну з них, якщо це не спрацює, то залишаються інші. Це певною мірою уповільнює ухвалення остаточного рішення, але Джефф визнає, що іноді свідомо гальмує процес заради ефективного результату.

Як не дивно, але він стверджує, що не дотримується жорсткого графіка протягом робочого дня. Головна причина — часто його зустрічі та переговори затягуються, адже, на його думку, важливо уважно вислухати кожного.

Для деяких новачків Amazon та інших компаній Безоса дивним здається ще один принцип для проведення нарад: пам’ятні записки. Обсяг — шість сторінок. І хоча їх попередньо розсилають на ознайомлення, наради починаються з читання пам’ятних записок. Учасники мають зробити в них свої помітки та зауваження. Потім розпочинається обговорення. Джефф дещо по-батьківськи говорить, що не всі напередодні знаходять час для ознайомлення й на нарадах нагадують студентів, які удають, що читали.

Керівник компанії допускає свободу обміну думками під час зборів, але до змісту таких записок ставиться дуже жорстко: «мають бути написані чітко — начебто ангели співають». Він не дуже довіряє графічним презентаціям, бо вважає, що в них легко можна сховати неакуратність підготовки.

І ще про один принцип: «правило другого дня», або концепція «день перший». Тобто компанія має працювати кожного дня так, начебто старт щойно відбувся, отже треба гнучко й змістовно діяти. А ось ефекту другого дня треба уникати — це самозаспокоєння та застій, за яким настає занепад. Про виснажливість роботи на Безоса також багато не тільки говорять, а й критикують. Хай там як — нині на Amazon працює приблизно 1,5 млн людей.

У діяльності компанії траплялись і невдачі. Найвідоміша — провал із запуском власного смартфона. І все ж успіхи більш яскраві. Kindle, Alexa й Amazon Prime — це найпомітніші цифрові досягнення. Компанія славетна стримінгом відео, музичним сервісом, медіадіяльністю, а ще є напрями в медицині, виробництві техніки.

У 2013 році Безос купив американське видання The Washington Post. На той час воно зберігало свою впливовість, а ось із бізнесом справи рухались не дуже добре. Доволі несподіваним було рішення Безоса не підтримувати жодного кандидата на останніх виборах президента США. Це зруйнувало традицію — 36 років The Washington Post оголошувала про таку підтримку, як правило, на користь кандидата від Демократичної партії.

У перші дні після такої відмови понад 200 000 читачів відписалось від видання. Безос запевняв, що він бореться з упередженістю. Вже на початку нинішнього року редактор відділу думок Девід Шиплі подав у відставку. Не захотів очолити зміни, запропоновані власником, який вирішив звузити коло тем. У своєму пості Джефф пояснив це якось по-трампівськи: «Ми будемо писати щодня на підтримку й захист двох стовпів: особистих свобод і вільних ринків … ці погляди недостатньо представлені на нинішньому ринку ідей і новинних думок».

Можна тільки гадати, наскільки Безос стосовно The Washington Post діє згідно з ще одним своїм правилом — «Будьте впертими у своєму баченні, але гнучкими в деталях».

Бізнес-аналітики пояснюють купівлю видання тим, що бізнесмен усвідомив висхідну впливовість медіа в епоху інтернету. У виданні оголосили реструктуризацію, яка має зупинити відтік читачів. Наприклад, створюється новий підрозділ для залучення споживачів за допомогою інноваційного використання соціальних мереж, відео, штучного інтелекту та продажів.

Вивіреність і вміння грати на перспективу Безоса характеризує ось такий його вислів: «Якщо ви готові мислити на 5–7 років уперед, то можете робити те, що інші компанії просто не можуть собі дозволити».

Такий підхід особливо важливий у бізнесі, пов’язаному з космосом. Це допомогло компанії Blue Origin у листопаді 2015 р. вперше в історії запустити ракету в космос і повернути її неушкодженою на землю. Таке досягнення відкрило еру багаторазового використання ракет, що здешевлює космічні програми.

Зараз, на думку Безоса, найголовніше здешевити доставлення важких і великогабаритних вантажів на орбіту. І тут він має успіх.

На початку 2025 року Blue Origin здійснила перший успішний запуск важкої ракети New Glenn, яка може доставляти до 45 тонн вантажу на низьку навколоземну орбіту (LEO).

Це тривожний дзвінок для SpaceX — компанії Ілона Маска, адже його ракета Falcon Heavy також націлена на подібні комерційні послуги й коштує дорожче, ніж у конкурента. До того ж випробовування New Glenn є частиною проєкту Kuiper, який Безос здійснює заради розгортання тисяч супутників навколо Землі з метою надання широкосмугових послуг. Знов-таки, це загроза сервісу Starlink Маска.

З початку XXI століття на ринку космічних послуг з’являється все більше приватних виробників. Але Джефф вважає, що людство нині тільки відроджує шлях до зірок, який бурхливо стартував у 60-ті роки минулого століття. Ознакою загального успіху, на його думку, буде можливість заснування космічної компанії в кімнаті студентського гуртожитку.

Нині в компанії Джеффа працюють над створенням великих платформ на навколоземній орбіті, а на кінець нинішнього року заплановано посадку безпілотного корабля на поверхню Місяця.

Він не впевнений, що йому колись особисто вдасться відвідати супутник Землі чи Марс. Проте вважає, що житиме в час, коли там побувають пілотовані людьми кораблі.

Безос якось сказав, що раніше боявся смерті, але з віком цей страх послабнув, і все ж додав: «Я хотів би прожити якомога довше, щоб подивитися, як все відбудеться». Він мав на увазі не лише наукові прориви та технічні здійснення, а й те, що цікавиться долею своєї родини та близьких людей.

Саме тому кожного дня зранку займається спортом: бігає та вправляється в тренажерному залі під наглядом інструктора. Надихається не тільки далекими перспективами, а й тим, що фізичні навантаження подарують йому енергію на цілий день, який тільки розпочинається.

Текст Анатолій Мішин